Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De 10 Onmisbare Voordelen van de klantenkaart

Het duurde even maar Hema introduceert een klantenkaart. Half januari 2017 lanceerde het warenhuis de kaart met spaarprogramma met de slogan ‘Meer Hema’. Het is zowel een digitale als een fysieke klantenpas, Hema-klanten kunnen een plastic card gebruiken of de speciale app op hun smartphone. Een klantenkaart heeft heel veel voordelen.

De voordelen van een klantenkaart zijn legio. Je kweekt er niet alleen meer loyaliteit van klanten mee en een warmere merkbinding. Je kunt er ook klanten persoonlijker mee benaderen, en specifieke aanbiedingen doen. En je kunt, dankzij de data die je verzamelt van al je klanten samen, het assortiment van je lokale vestigingen optimaliseren en aanpassen aan het koopgedrag van de plaatselijke klantengroepen. Of je kunt een meer gesegmenteerd aanbod opnemen in je winkels. Je kunt zelfs voorspellingen doen over welke aankopen mensen op bepaalde dagen, weken of seizoenen doen, waardoor je je voorraad beter kunt inplannen.

1. Klantenkaart verhoogt de loyaliteit van klanten. En daarmee je omzet.

Bij Hema kunnen klanten sparen voor extra korting op Hema-producten. Daarmee beloont Hema dus de loyaliteit van zijn klanten. Het werkt net als met spaarzegels bij het tanken of bij de supermarkt. De klant concentreert zijn of haar shopgedrag. Als jij een klant eenmaal binnen hebt, zal die vervolgaankopen ook eerder bij jou doen.

Om de drempel te verlagen geef je aan klanten bijvoorbeeld een aantal spaarpunten cadeau bij de eerste aanmelding. Of tijdelijk een extra bonus. Hema geeft de eerste drie maanden aan nieuwe deelnemers aan het klantenprogramma naast het standaard welkomstcadeau van 25 spaarpunten ook nog eens 5 euro korting op hun volgende aankoop.

2. Je kunt klanten beter informeren over nieuwe producten.

Je kunt klanten op basis van hun aankopen beter informeren over voor hen relevante nieuwe producten, kortingen en aanbiedingen. Vraag wel vooraf toestemming, anders voelen klanten zich ongewenst bekeken. En wees ook terughoudend in de hoeveelheid informatie en nieuws die je klanten toestuurt op hun mobiel. Mensen beschouwen hun smartphone namelijk wel als hun privédomein. Hoe leuker en bekender en groter je als merk of bedrijf bent, hoe makkelijker mensen je toelaten op hun mobieltje.

3. Je kunt er leuke dingen mee doen en leuke extraatjes uitdelen aan je klanten.

Bij Hema krijgen klanten op hun verjaardag op vertoon van hun klantenkaart een gratis tompouce.

Je kunt klanten er ook makkelijker mee uitnodigen voor evenementen die je organiseert: een ladies night, een informatiemarkt, wijnproeverij, beautyworkshop.

Of je nodigt klanten gericht uit een productreview te schrijven op de website in ruil voor extra punten.

4. Je krijgt een beter beeld van je klanten.

Dankzij de data die je verzamelt, zoals persoonsgegevens en adressen, kun je precies zien waar je klanten wonen, welke leeftijd ze hebben, of het mannen of vrouwen zijn. Hoeveel zij besteden, en wat zij precies kopen, en hoe vaak. Je kunt daardoor het assortiment van je webshop, winkel of een lokale vestiging aanpassen en optimaliseren. En je kunt ook veel gerichter reclame maken of adverteren, bijvoorbeeld in lokale media.

5. Je kunt je voorraad beter plannen.

Dankzij de verzamelde gegevens die de klantenkaart oplevert kun je beter inschatten welke aankopen mensen op bepaalde dagen, weken of seizoenen doen, waardoor je je voorraad beter kunt inplannen.

6. Mensen kopen eerder meer of verhogen de aankoopprijs.

Mensen kopen meer als dat ze direct voordeel oplevert. Ze zullen dus ook eerder geneigd zijn om meer te kopen om het bedrag te halen dat (extra) spaarpunten oplevert.

7. Je kunt klanten digitaal hun kassabonnen laten opslaan in de app.

Digitaal biedt een klantenkaart voordelen. Naast de verzamelde punten en korting- en/of cadeauvouchers kun je ook kassabonnen makkelijk laten opslaan, in de app of online.

8. Je kunt ook offline versus online koopgedrag beter in kaart brengen.

Als je online en offline actief bent, dus je winkel is zowel clicks als bricks, kun je beter zien wat de verhouding is tussen online en offline-aankopen. Een loyaliteitsprogramma kan je online afzet vergoten omdat klanten daar eerder en sneller gewenste producten of merken vinden. Of je kunt gerichte (extra)kortingacties of extra-puntenacties op touw zetten om bijvoorbeeld je online verkoop – en/of bekendheid – aan te jagen.

9. Je kunt de urgentie van een winkelbezoek verhogen.

Maak de gespaarde punten beperkt geldig. Hema laat de gespaarde punten van een kalenderjaar verlopen aan het eind van de maand na dat jaar, januari dus.

Dat geeft je de mogelijkheid om klanten uitdrukkelijk aan te sporen je winkel en/of website te bezoeken. En dat kan in de cadeaumaand december of in de maand na de feestdagen als mensen zuinig aan willen doen en op de kleintjes letten en dus óók op korting of gratis producten.

10. Streng zijn op het gebruik van de klantenkaart loont.

Hema-klanten hebben met klantenpas recht op aanbiedingen die klanten zonder kaart niet hebben. De Hema ziet er streng op toe dat klanten niet even de pas van de caissière kunnen lenen om tóch de korting te krijgen, zoals bij de bonuskaart van Albert Heijn vaak gebeurt.